گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

کلیاتی در باره ترکمنستان

يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۱۶ ب.ظ

ترکمنستان کشوری است در آسیای مرکزی با جمعیت حدود 5 میلیون ، و با مساحتی در حدود نیم میلیون km2 است ، یا تقریبا به اندازه اسپانیا. کشور های همسایه ایران و افغانستان به جنوب، و ازبکستان و قزاقستان به شمال می باشد. این یک ساحل در دریای خزر است، اما در غیر این صورت محصور در خشکی . تقریبا 80 درصد از کشور در نظر گرفته است بخشی از صحرای کاراکوم .

ترکمنستان یک رژیم بسیار غیر معمول است . دولت در کنترل شرکت از تقریبا همه چیز است . رسمی گردشگری استقبال می شود، اما نیاز به ویزا به سبک شوروی طاقت فرسا دلسرد همه اما در آخرین مصمم است. شخصیتیرئیس جمهور قبلی ایجاد شده برای خود را واقعا شگفت انگیز است و یادآور میراثترکمن باشی در همه جا هستند. این غیر عاقلانه برای بازدید کنندگان است به بحث در مورد سیاست و یا پلیس حاضر در همه جا و نظامی است.

زندگی سنتی ترکمن ها است که از چوپانان چادرنشین ، هر چند برخی از آنها در شهرهای قرن ها حل و فصل شده است. این کشور است برای فرش خوب خود را ( یکی است حتی در پرچم خود را برجسته ) و اسب شناخته شده است. این یک کشور نسبتا فقیر، که از جهان جدا شده است . دیگر از آن، میلیاردها بر نوسازی در عشق آباد، ترکمن ، و بسیاری دیگر از شهرستانها در زمان ارسال اتحاد جماهیر شوروی صرف شده است. و همچنین، این کشور به ذخایر گسترده نفت و گاز در حال توسعه ، با خط لوله به تازگی باز شده به چین، ایران، و به زودی به آذربایجان . ترکمنستان دومین ثروتمند ترین کشور در آسیای مرکزی است.
درک

سابق رئیس جمهور قدرتمند ترکمنستان برای زندگی صفرمراد نیازف تا به یک اثر سورئال در ترکمنستان که به مدت طولانی عمر خواهد ریاست جمهوری خود بود. او به تصویب رسید عنوان ترکمن باشی ( "پدر تمام ترکمن " ) ، به نام این شهرستان ترکمن باشی (که قبلا کراسنوودسک ) بعد از خودش ، و ساخته شده است یک مجسمه طلایی بلند 15 متری است که می چرخد ​​تا رو به خورشید در پایتخت عشق آباد . در ماه ژانویه ترکمن باشی بعد از خود را تغییر نام داد ، در حالی که در ماه آوریل و کلمه " نان " Gurbansoltan Eje ، نام مادر نیازف شد. احکام ناشی از کاخ نیازف در میان چیزهای دیگر، synching لب ، موی بلند، بازی های ویدئویی، و کلاه طلایی دندان ، ممنوع کرده . او گفت: - " اما آنچه که مردم می خواهند من شخصا هستم در برابر دیدن تصاویر و مجسمه های من در خیابان " : از طریق آن همه، سردار صفرمراد ترکمن باشی بزرگ ( عنوان رسمی او ) متوسط ​​باقی مانده است. دولت نیازف نیز میلیاردها دلار در بازسازی کشور به سر برد ، تعطیل کتابخانه ها و بیمارستان ها، و حتی نوشت Ruhnama ، یک کتاب معنوی برای بهبود مردم ترکمن .

از آنجا که ناگهانی مرگ اگر unlamented نیازف در ماه دسامبر سال 2006، جانشین او قربانقلی Berdimuhamedov است به آرامی به عقب بدترین افراط از ترکمن باشی پوست کنده . Ruhnama محبوبیت خود را از دست داده است ، Berdimuhamedov تا در روند احیای حقوق بازنشستگی و نام قدیمی ادامه داد ، در حالی که حفاری خود به فرقه کمی بیشتر مقهور خود شخصیت .

یک چیزی که از اهمیت حیاتی برای هر بازدید کننده که دود سیگار یا سیگار برگ ! این است ( و تا چند سال شده است ) مطلقا ممنوع است به سیگار کشیدن در یک مکان عمومی . به طور کلی، این بدان معنی است ' خارج ' . سیگار کشیدن در هر یک از بازارها استبدون قطعی، بدون ، به عنوان در 2006-2007 دو آتش سوزی بزرگ بازار وجود دارد. در حالی که آن اذیت غیر سیگاری ، کسانی که لذت بردن از محصولات توتون و تنباکو می تواند آنها را در داخل بسیاری از رستوران ها، کافه ها، کاباره ها و لذت ببرید. حکومت خوب از انگشت شست - اگر شما کسی را کشیدن سیگار دیگری نمی بینم، شما باید نیست.
مردم

مردم ترکمنستان عمدتا ترکمن ، نیز املای ترکمن ، در هر دو قومیت و زبان . ترکمنستان به طور سنتی خانه به جمعیت روسیه قومی قابل توجهی بود، اما آنها تا حد زیادی به فدراسیون روسیه پس از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی منتقل کرد. بر اساس سرشماری سال 1995 ، 77 درصد از جمعیت ترکمن ، 9 درصد ازبک و 7 درصد روسیه می باشد.

با توجه به Ruhnama ، ترکمن ها از اوغوز هان سرچشمه گرفته و همه مردم اوغوز از 24 نوه اوغوز هان فرود. میهن اصلی از قبایل اوغوز منطقه اورال - Altay آسیای مرکزی بود. کتیبه Orhun ( درصد 6 . ) اشاره به "شش اتحادیه قبیله ای اوغوز " ، با اشاره به اتحاد شش قبایل ترک . این نخستین اشاره مکتوب به اوغوز ، مورخ به دوره امپراتوری Göktürk بود. کتاب دده کورکوت ، حماسه تاریخی ترکان اوغوز ، در صد 9 و 10 نوشته شده است. آنها به سمت غرب در منطقه از دریای آرال و حوزه دریا سیری در صد 10 مهاجرت کردند. قبیلهاوغوز ، سلجوقیان در زمان بیش از اسلام ، ایران در صد 11th وارد شده است. و تاسیس سلجوقی امپراتوری بزرگ . نام اوغوز از کلمه "OK" مشتق شده است، به معنی " فلش " یا " قبیله " و کماندار تیراندازی فلش در پرچم امپراتوری سلجوقی نشان داده شده است. واژه اوغوز به تدریج توسط خود ترک های ترکمن و یا ترکمن جایگزین شد. این فرایند در صد 13TH به پایان رسید.

قبایل اصلی ترکمن ها Tekke ( در سراسر دشت از Ahal ، Tejen و مرو ) ،Ersari ( در امتداد آمودریا ) ،Yomud ( در منطقه بالکان و Khorzem واحه ) و Goklen در جنوب غربی.
[ویرایش] زمین

ترکمنستان تا حد زیادی توسط صحرا پوشیده شده ، با کشاورزی فشرده واقع در دشت های آبیاری . نیمی از زمین های آبی خود را با پنبه کاشته شده ، و آن را دهم بزرگترین تولید کننده در جهان است.

حدود 80 درصد از سطح ترکمنستان توسط بزرگترین بیابان در آسیای مرکزی، کاراکوم (سیاه و سفید شن و ماسه ) ، که به شکل همراه با کزیلکوم ( قرمز شن و ماسه ) در ازبکستان چهارم بزرگترین صحرا در جهان پوشیده شده است. کاراکوم را پوشش می دهد در مورد 350.000 کیلومتر مربع است.

کوه های کپه داگی ( بسیاری از رشته کوه ) در جنوب ترکمنستان مرز به ایران را تشکیل می دهند . در کوه Kugitang در شمال شرق ترکمنستان بلندترین کوه از کشور، Airbaba ( 3.117 متر ) است . پایین ترین نقطه از کشور افسردگی Akdzhak 80 متر زیر سطح دریا است .

این کشور را اندازه گیری حدود 1.100 کیلومتر از غرب به شرق و در حدود 650 کیلومتر از شمال تا جنوب .
تعطیلات

    
ژانویه 1 : سال نو
    
ژانویه 12 : روز یادبود ( نبرد Geok Depe )
    
فوریه 19 : روز ملی پرچم ( تولد از صفرمراد نیازف )
    
8 مارس: روز زن
    
21-22 مارس : نوروز ( نوروز، دید : جشنواره بهار )
    
یکشنبه اولین بار در آوریل : قطره آب یک دانه از روز طلا است
    
تاریخ و زمان آخرین یکشنبه در آوریل : Ahalteke اسب روز
    
مه 9 : روز پیروزی
    
مه 18 : روز احیای و وحدت
    
مه 19: تعطیلات از شعر مختومقلی
    
تاریخ و زمان آخرین یکشنبه ماه مه: bairamy Turkmenhaly - روز فرش
    
یکشنبه دوم در ماه اوت : جشنواره هندوانه
    
اکتبر 6 : روز یادبود ( به یاد داشته باشید از زلزله سال 1948 )
    
اکتبر 27 و 28 : روز استقلال
    
اولین شنبه در ماه نوامبر : روز بهداشت
    
نوامبر 17 : روز جوانان دانشجو
    
تاریخ و زمان آخرین یکشنبه در ماه نوامبر : جشن برداشت محصول
    
نوامبر 30 : روز نان
    
یکشنبه اولین بار در دسامبر : خوب روز Neighbourliness
    
دسامبر 12 : بی طرفی روز

آب و هوا

ترکمنستان دارای آب و هوای قاره ای با تابستان های طولانی گرم است. زمستان خیلی سرد نیست. متوسط ​​درجه حرارت 26-34 درجه سانتیگراد در تابستان و منهای 4 به علاوه 4 درجه سانتیگراد در زمستان است . اما در مناطق شمالی درجه حرارت در ماه های زمستان می تواند به -20 درجه سانتیگراد کاهش دهد.
مناطق

در حالی که استان یک راه مفید برای شکستن بزرگ ترکمنستان به مناطق سفر منطقه ای، به یاد داشته باشید که یک منطقه جغرافیایی در تمام آنها وجود ندارد، حاکم این کشور ، زمین های بایر بیابان بی رحمانه است که کاراکوم .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی