گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

لباس که افتخار هر قومیتی در کشور عزیزمان ایران می باشد و ما در کشور شاهد هر نوع ملیت و قومیتی هستیم.از آنجا که شاهد آن هستیم، لباس ترکمنی را باید در مراسم ، همایش ها ، جشنواره ها و یا در موزه های مردم شناسی باید جستجو کرد و یافت،ما ترکمن ها نباید من باشیم باید ما باشیم(ترکمان) چون من باعث میشود از واقعیت ها دور باشیم و خودمان را خوب نشناسیم و شاهد از بین رفتن هویت مان شویم. این سوال از بچه گی در ذهن من، برایم پیش می آمد ولی جواب درستی نمی گرفتم.چرا مردان کرد به پوشش سنتی خود افتخار میکنند؟در جواب این سوال این که مردان کرد احترام خاصی به لباس خود دارند.و همچنین لر ها و سایر اقوام.....

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۲ ، ۰۴:۳۵
دانشجوی ترکمن

مقام رهبری در سفر اخیر به خراسان شمالی
اشاره ای به حوادث ترکمن صحرا نمودند. بیانات رهبر انقلاب انگیزه ای شده تا حوادث ترکمن صحرا هر چند به گونه ای مختصر از نظر گذرانده شود.
در روز 23 بهمن 1357 جوانان مذهبی و طرفدار انقلاب در منطقه، به شهربانی گنبد حمله و آن را خلع سلاح کردند و سپس در آن مستقر شدند. به دنبال این واقعه در بعدازظهر روز 23 بهمن57  چریک‌های فدایی خلق به نیروهای انقلابی مستقر در شهربانی هجوم آورده و با تبلیغ این شایعه «شیعه‌ها تفنگ‌ها را گرفتند و قصد تلافی حمله چماق به دست‌های ترکمن در دوران پهلوی را دارند » احساسات ناسیونالیستی ترکمن‌ها را تحریک کردند. در پی این ماجرا خانه فرماندار سابق گنبد به مرکز ستاد خلق ترکمن تبدیل می‌شود پس از مدتی ستاد خلق ترکمن  زمین‌های فئودالها را بین کشاورزان ترکمن تقسیم نمود و در تمام روستاهای ترکمن نشین شوراهای دهقانی تاسیس کرد و به جذب روستاییان پرداخت. سال 58 کشته شدن محصلی در تیراندازی یکی از مامورین کمیته انقلاب شرایط لازم را برای گروه‌های چپ فراهم آورد. در نتیجه جنگ اول گنبد بین کانون مرکزی شوراهای ترکمن و فداییان خلق با پاسداران انقلاب و کمیته امام در گنبد آغاز می‌شود.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۲ ، ۰۳:۰۴
دانشجوی ترکمن

اگــــه یـه روز رفتی یــه جــــای دنیــــا
واسه خـودت ماشین خریدی اونجــــــا

یه چی بخر شبیه پیکـــــان بــــــــاشه
صندلیاش مدل جـــــوانـــــان بــــــاشه...
وقتی کـــه پشت فـرمونش نشستـی
خواستی بفهمن کـه کجایی هستـی

اوّل کــــــــــار واســــــــه جـــلو پنجـره
یــــــه نعل اسب عــــالی یـــــادت نـره

یـــه وخ خیــــال نکن حـــاجیت جــواده
اون ورِ دنیـــــــــا بــد نظـــر زیـــــــــاده

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۲۵
دانشجوی ترکمن

سابقه حضور ترکمن‌ها در شمال عراق به دوره خلافت مامون و معتصم از خلفای عباسی در قرن نهم میلادی بازمی گردد اما بیشتر آنها همزمان با مهاجرت ترکان در زمان امپراطوری سلجوقی به ایران و آناتولی (ترکیه امروزی) به شمال عراق مهاجرت کردند. دسته از ترکمن‌های عراق که بیشتر شیعه می‌باشند بازمانده جنگجویانی هستند که در دوره صفویه برای جنگ با کردهای سنی به منطقه آمده بودند. زبان ترکمن‌های عراق لهجه‌ای از زبان آذربایجانی است و با زبان ترکمنی متفاوت است، هرچند در یک خانواده قرار می‌گیرد.
ترکمن‌ها پس از عربها و کردها سومین اقلیت قومی عراق محسوب می‌شوند. (البته آسوری‌های عراق نیز چنین ادعایی دارند و خود را سومین گروه قومی عراق می‌دانند)، در شهرهای کرکوک، تلعفر، موصل، اربیل، کفری و طوز خرماتو زندگی می‌کنند. برخی منابع اکثرا غربی جمعیت ترکمن‌های عراق را ۵۰۰٬۰۰۰ نفر ذکر می‌کنند و برخی منابع دیگر آن را تا ۴٫۵ میلیون نفر می‌دانند.

در ضمن اضافه می کنیم که  مهمترین حزب ترکمن‌های عراق جبهه ترکمن‌های عراق است. برای آشنایی بهتر می توانید به ادامه مطلب رفته و تمامی مطالب موجود را مطالعه بفرمائید....

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۲ ، ۰۳:۲۲
دانشجوی ترکمن

ترکمنهای استاوروپل در قرن شانزدهم با جمعیتی در حد 18000 خانوار از سرزمین اصلی ترکمنها در آسیای میانه رهسپار قفقاز شده اند.  جمعیت فعلی آنها از سوی برخی 90000 نفر و از سوی برخی دیگر   15000 خانوار اعلام شده است.

ترکمنهای قفقاز در طی دوره های گذشته به صورت مجموعه ای شامل شش گروه از طایفه «چاودیر» ، شش گروه از طایفه «ایگدیر» و شش گروه از طایفه «سویون جاجی»   که منتسب به ایل «سویون خان» هستند، به همراه سایر ترکهای قفقاز به ترکیه مهاجرت  کرده اند. ترکمنهای هجرت نکرده به همراه سایر ترکهای قفقاز در صحراهای آستراحان و استاوروپل به زندگی کوچ نشینی خود ادامه داده اند.

در حال حاضر در منطقه استاوروپل حدود 20 روستای ترکمن وجود دارد. بچه های ترکمن آن دیار با کتابهایی که از ترکمنستان به دستشان می رسد در مدارس به فراگیری زبان ترکمنی به شیوه مختص خود می پردازند. لهجه آنها منتج از لهجه طایفه چاودیر است. اما زبان آنها با توجه به ارتباطشان با سایر ترکهای قففار، از زبان ادبی ترکمنستان مقداری  تفاوت یافته است. مصوتهای بلند  در زبان ترکمنهای استاوروپل بیشتر دیده می شوند.

حرفهایی چون گ، د، ب، که تحت تاثیر شیوه های نوغای، کوموک و تاتار در ابتدای کلمات می آیند به «ک»، «ت»، «پ» تبدیل می شوند. صامتهایی چون «گ» و «ک» که در ابتدای کلماتی چون «کلین »، «کابیر » می آیند به صامت «ح» که در ابتدای کلماتی چون «حیرق»، «هایچی»  مشاهده می شود، تبدیل می گردند. در بعضی کلمات نیز در صدای اول ح + اصل کلمه مشاهده می شود. مثل: هورکدی= رمید

ترکمنهای قفقاز با عناوین «ترکمنهای استاوروپل»، یا «تورچمنلر» شناخته می شوند.  اینان نیز مثل سایر ترکمنها سنی مذهب هستند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۲۱
دانشجوی ترکمن
تاجری پسرش را برای آموختن «راز خوشبختی» نزد خردمندی فرستاد. پسر جوان چهل روز تمام در صحرا راه رفت تا اینکه سرانجام به قصری زیبا بر فراز قله کوهی رسید. مرد خردمندی که او در جستجویش بود آنجا زندگی می‌کرد.

به جای اینکه با یک مرد مقدس روبه رو شود وارد تالاری شد که جنب و جوش بسیاری در آن به چشم می‌خورد، فروشندگان وارد و خارج می‌شدند، مردم در گوشه‌ای گفتگو می‌کردند، ارکستر کوچکی موسیقی لطیفی می‌نواخت و روی یک میز انواع و اقسام خوراکی‌ها لذیذ چیده شده بود. خردمند با این و آن در گفتگو بود و جوان ناچار شد دو ساعت صبر کند تا نوبتش فرا رسد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۲ ، ۲۰:۵۵
دانشجوی ترکمن

10 چک آپ سـاده پزشـکی برای تضمـین سلامتـی

1- به خودتان نگاه بیندازید.
 هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست ، پوست سر ، نوک انگشتان ، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید بروز هر گونه تغییر شکل یا رنگ در خال ها یا روی پوست و ظهور لکهای قرمز به این معنی است که لازم است به پزشک مراجعه کنید .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۲ ، ۲۱:۲۹
دانشجوی ترکمن

جلسه تفسیر قرآن:

کلاس تفسیر قرآن کریم هر هفته پنج شنبه ها بعد از نماز عشاء در شهرستان گنبد و دوشنبه ها  در شهر فراغی توسط حاج احمد آخوند قربانپوربرگزار می شود لذا از عموم مردم ترکمن صحرا به خصوص جوانان جویای علم دعوت به عمل می آید به منظور برگزاری بهتر و با شکوه ترو استفاده در این کلاسها شرکت کنند.

آدرس گنبد: خیابان شریعتی غربی کوچه 20 مسجد کرامت

آدرس شهر فراغی: کیلومتر 30 جاده کلاله ، مراوه تپه ، حوزه علمیه خاتم الانبیاء

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۲ ، ۲۰:۰۱
دانشجوی ترکمن