گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

پس‌ از استقلال‌ کشور ترکمنستان‌ رییس‌ جمهوری‌ ترکمنستان‌ به‌ منظور احیای ‌رسم‌ دیرین‌ کشور که‌ از نسلهای‌ پیش‌ وجود داشته‌، سال‌ نو را «نوروز» اعلام‌ نمود و هر ساله‌ در 21 مارس‌، این‌ روز جشن‌ گرفته‌ می‌شود.

در کشور ترکمنستان‌ طبق‌ رسوم‌ قدیم‌ و جدید، دو بار در سال‌ جشن‌ سال‌ نو گرفته‌ می‌شود. یکی‌ از جشنها با استناد به‌ تقویم‌ میلادی‌ که‌ به‌ تأیید سازمان‌ ملل‌ به‌ عنوان‌ جشن ‌بین‌المللی‌ (سال‌ نو) شناخته‌ می‌شود. دیگری‌ برگزاری‌ «عید نوروز» به‌ نشانه‌ احیای‌ دوباره‌ آداب‌ و رسوم‌ دیرینه‌ مردم ‌ترکمنستان‌ است‌. این‌ عید که‌ سالهای‌ سال‌ در این‌ سرزمین‌ دوام‌ داشته‌ باعث‌ شکوفایی ‌آداب‌ و رسوم‌ دیرینه‌ می‌شود.

اگر نگاهی‌ به‌ تاریخ‌ برگزاری‌ این‌ عید بیاندازیم‌، می‌بینیم‌ که‌ ریشه‌ آن‌ به‌ قرنها پیش ‌برمی‌ گردد. قبل‌ از اسلام‌ نیز این‌ عید وجود داشته‌ است‌، اما با آمدن‌ اسلام‌ و تأثیری‌ که‌ این‌دین‌ بر تکامل‌ انسانها داشته‌، عید نوروز کاملتر شده‌ و رواج‌ پیدا کرده‌ است‌.

ضمناً بی‌اساس‌ نیست‌ که‌ «ملک‌ شاه‌» - پدر سلطان‌ سنجر- اثر نوشته‌ شده‌ توسط عالم‌ و دانشمند بزرگ‌ شرق‌ «عمر خیام‌» (1048 تا 1131 م‌) را «نوروزنامه‌» نام‌ نهاد.

در بخش‌ نخست‌ این‌ اثر، قدمت‌ نوروز را از زمان‌ آتش‌ پرستان‌ (زرتشتیان‌) تا قرن‌ دهم‌ میلادی‌ ذکر نموده‌ و یادآور شده‌ که‌ آداب‌ و رسوم‌ مربوط به‌ این‌ جشن‌ در نزد مردم ‌وجود داشته‌ است‌. همچنین‌ در این‌ اثر قید شده‌ که‌ عید نوروز در اول‌ فروردین‌ هر سال‌ برابر با 21 مارس‌ جشن‌ گرفته‌ می‌شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۱ ، ۲۱:۰۸
دانشجوی ترکمن

در طول تاریخ اغوزها در سرزمینهای گرم و کم باران زیست می کردند. از طرفی با توجه به زندگی ایلی آنها همواره به آب و مرتع نیاز داشته اند. لذا در مواقع خشکسالی آنها به پیشگاه پروردگار خود رفته و باریدن باران را طلب می کردند.

ترکان اغوز تا قبل از پذیرش اسلام ، اعتقاد به انجام اعمال سحر آمیز « یات » داشتند که در زمینه طلب نزولات آسمانی بود. سنگ یات یا حجر المطر به اعتقاد آنان و همچنین مغولان ، سنگ مخصوصی بود که برای اقدامات کهانت و جادوگری به منظور طلب برف و باران بکار گرفته می شد.

ترکمنها « زنگی بابا » ، « یس بابا » و « چوپان آتا » را به ترتیب حافظ گله های گاو ، شتر و گوسفند می دانستند. همچنین انبیایی مثل خضر و الیاس را به ترتیب ناجی و اماندگان و گمشدگان خشکی و دریا می پنداشتند. اما با توجه به اهمیت آب و باران در امر دامداری و کشاورزی « یورقوت ولی » را هم نگهبان باران و حافظ اراضی و دامها در برابر خشکسالی محسوب می نمودند ....

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۱ ، ۲۱:۰۰
دانشجوی ترکمن