گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

امام زاده گنبد

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

امامزاده یحیی بن زید 

این امامزاده دارای ۲۳۱۵۰ متر مربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن ۱۳۴ زائرسرا وجود دارد. این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه‌ای وسیع و رواق آیینه‌کاری شده می‌باشد. در خارج از محوطه امامزاده پارکینگ وسیع و بازارچه‌ای به منظور رفع نیازمندی‌های زوّار و مسافران اعم از صنایع دستی و مواد خوراکی ایجاد شده است. از امتیازات این مکان مذهبی وجود محراب گچ‌بری دوره سلجوقی در جوار ضریح ایشان می‌باشد. این امامزاده در شهرستان گنبد کاووس در نزدیکی شهر تاریخی جرجان قرار دارد. گفته می‌شود یحیی بن زید از نوادگان امام حسین (ع) می‌باشد. وی در زمان یزید با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و سپاه دشمن را شکست داده و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد. والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

این مکان از گذشته جزو زیارتگاه‌های چهارگانه ایلات ترکمن یموت به خصوص آتابای‌ها بوده است که به هنگام ییلاق و قشلاق به زیارت آن می‌رفتند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۲
دانشجوی ترکمن

امام زاده گنبد

امام زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی