گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اگر به ترکمن بودن خودت می بالی پس به خودت بیا

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۴:۳۵ ق.ظ
لباس که افتخار هر قومیتی در کشور عزیزمان ایران می باشد و ما در کشور شاهد هر نوع ملیت و قومیتی هستیم.از آنجا که شاهد آن هستیم، لباس ترکمنی را باید در مراسم ، همایش ها ، جشنواره ها و یا در موزه های مردم شناسی باید جستجو کرد و یافت،ما ترکمن ها نباید من باشیم باید ما باشیم(ترکمان) چون من باعث میشود از واقعیت ها دور باشیم و خودمان را خوب نشناسیم و شاهد از بین رفتن هویت مان شویم. این سوال از بچه گی در ذهن من، برایم پیش می آمد ولی جواب درستی نمی گرفتم.چرا مردان کرد به پوشش سنتی خود افتخار میکنند؟در جواب این سوال این که مردان کرد احترام خاصی به لباس خود دارند.و همچنین لر ها و سایر اقوام.....

آیا ما در استان گلستان میتوانیم فارس و ترکمن را تشخیص بدیم به ندرت آن هم از روی قیافه اشخاص.

ما وقتی از یک جوان ترکمن می پرسیم چرا لباس ترکمنی نمیپوشی میگوید خجالت میکشم مردم پشت سر من حرف در میارن ،چرا باید اینطور باشد؟

پس ما چه ترکمنی هستیم که از لباس وپوشش خود قافل شدیم و اباء داریم...

دوستان و همشهری های ترکمن نباید از حقایق گریست.

بی تفاوت نباید از این قضایا دور شویم.

متاسفانه نه بزرگان ما بر این قضیه تاکید دارند و میکنند فقط میپردازند به مسائل روزمره.در کنار مسائل روزمره باید گفت هویت خودتان را فراموش نکنید ....

و ما هنوز که هنوز شاهد این مهم نیستیم .ماباید با افتخار لباس ترکمنی رو بپوشیم ،چرا خجالت بکشیم اینها همه بهانه ای بیش نیست.

دلیل دیگر این است که ما در مناطق ترکمن نشین هم مردمان با بضاعت داریم هم بی بضاعت یعنی هم پولدار و هم بی پول ...

چرا نباید لباس ترکمنی با یک قیمت مناسب به فروش برسد و در دسترس همگان باشد.شکی در آن نیست که وقتی یک نفر با لباس ترکمنی در اجتماع حضور یابد مثل تیشرتی که جوانان میپوشند مد خواهد شد و ما به مرور شاهد افزایش پوشش ترکمنی خواهیم بود.

من خودم وقتی به سمت پاوه  کرد نشین ، رفتم وارد پاوه که شدم مردم کرد مرا بد نگاه میکردند چون که بین همه ی آنها فقط من بودم که لباس فارسی یا همان غربی امروزی پوشیده بودم و همه لباس کردی حتی داخل اداره جات و سایر ارگانها با لباس کردی مشغول به کار هستند.

به نظر من، بعید میدونم این لباس هایی که ما می پوشیم فارسی باشد همه غربی هستند.لباس های مردان فارس هم به شکل سنتی بوده.که منسوخ شده.

(لباس سنتی خیلی تاثیر گذار هست براعتماد سازی بین مردان ترکمن)

(لباس هر قومیتی بر همه ی عوامل محیطی و خارجی و درونی تاثیر گذار است)

هر ساله نوروز در استان گلستان در جاهای تفریحی شاهد آن هستیم که مسافرا با افتخار با لباس ترکمنی عکس میندازند، این هم جای خوشحالی داره و هم تاسف برای خودمان.

وقتی از ما می پرسند چرا لباس ترکمنی نمی پوشید میمونم چی بگم...در صورتی که نباید این سوال پیش بیاد.

وقتی از یک بلوچ ، لر یا کرد در مورد لباس محلی شان بپرسید خیلی قشنگ توضیح میدهند.

وقتی خودم از یک جوان ترکمن میپرسم در مورد لباس ترکمنی صحبت کن و توضیح بده...در جواب فقط میگوید یک پوشش سنتی قدیمی می باشد که الان منسوخ شده و کسی نمی پوشد.

و از 100 درصد فقط 30 درصد آگاهی دارند.

به هر حال همه چیز بستگی به خودمان دارد اگر به ترکمن بودنت افتخار میکنی به پوشش سنتی خود نیز احترام بزار و ابائی نداشته باش.چرا لباس ترکمنی باید بر روی دیوار یا تن مانکن در موزه ها باشد. مگه لباس مال مانکنه!

لباسو آدم زنده می پوشه و استفاده میکنه! نه آدم مرده و بدون حرکت!

امیدوارم در حال و آینده شاهد دگرگونی هایی در استان گلستان باشیم و نباید فقط به زنان مان اکتفا کنیم که دارای پوشش هستند بازم به غیرت زنان ترکمن، دروود به شرفشان که هنوزم با افتخار در اجتماع حضور دارند، با لباس ترکمنی ....قابل توجه مردان ترکمن!!!!!!!

منتظر یه روزی بودم تا این مطلب و بنویسم هر چند بحث در مورد لباس ترکمنی زیاده و گفتم اشاره ای کوتاه داشته باشم.

(به امید ترکمنی آباد و پایدار..................... پرانتز را نبستم بگذار این حقیقت همچنان در جریان باشد مثل یک رود خروشان و در حال حرکت..........................

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۹
دانشجوی ترکمن

غیرت ترکمن

لباس ترکمنی

نظرات  (۴)

سلام-وبلاگ خوبی داری امیدوارم موفق باشی

سلام......قارداش .......وبلاگ خوبی داری.

پاسخ:
با سلام ممنون از اینکه به وبلاگ خودتون سر زدید امیدوارم با نظرات سازنده خود ما را در این راه یاری کنید
تا باعث افتخار منطقه ترکمن صحرا بشیم.

لطفا انواع پیراهن وکت وشلوار ترکمن ها رامعرفی کنیدوبنویسید که متعلق به چه گروه وقشری از جامعه هستند

سلام
علمای بلوچ و کرد در نمازهای جمعه شان توصیه میکنند که لباس قوم خودشان را بپوشند،برای مثال مولوی عبدالحمید همیشه تاکیید کرده بر این موضوع،ولی علمای بر ولایت فقیه تاکیید می کنن،متاسفانه
پاسخ:

باسلام

این قبیل موضوعات باید اول از خانواده شروع بشه.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی