گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

بورگ ( غذای محلی ترکمن ها)

يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۵۰ ق.ظ

ابتدا خمیر نان را تهیه کرده و به مدت یک ساعت آن را به صورت بسته می گذاریم تا اصطلاحا خود را بگیرد . در این مدت می توانیم مواد درون خمیر را آماده کنیم . چند عدد سیب زمینی و یک عدد پیاز درشت را رنده کرده و با گوشت چرخ شده همراه با نمک و فلفل و در صورت دلخواه سایر ادویه جات کاملا مخلوط می کنیم و خوب ورز می دهیم تا مواد به خورد هم برود .

زمانیکه خمیر کاملا آماده شد آن را به گلوله های کوچک به اندازه یک مشت تقسیم می کنیم و گلوله های را با وردنه روی سطح چوبی یا سینی که روی آن کمی آرد پاشیده شده به صورت دایره درمی آوریم به صورتی که خمیر دایره ای شکل نازک شود البته نه آنقدر نازک که باعث پارگی آن گردد .

با قاشق مقداری از مواد را برداشته و در یک سمت خمیر می ریزیم طوری که نیم دایره خمیر پر شود نیم دایره دیگر را بعد از آن روی مواد برمی گردانیم و دو طرف خمیر را خوب می بندیم . همین طور تا آخر که تمامی گلوله های خمیر به این شکل آماده شود البته باید توجه داشت که تا آماده شدن همه گلوله های خمیر باید با پارچه تمیزی روی آن را بپوشانیم تا مانع از خشک شدن خمیر گردد .

سپس روغن زیاد را در ماهیتابه داغ می کنیم و یکی یکی خمیرهای بورگ را در آن سرخ می کنیم این کارباید با شعله پائین انجام شود تا مواد درون آن نیز بپزد . وقتی دو طرف آن به صورت قهوه ای کمی روشن در آمد با چنگال از درون روغن برمی داریم و درون آبکش می گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته شود . سپس می توانید نوش جان کنید .

نظرات  (۱)

۱۷ دی ۹۱ ، ۱۹:۵۲ عبدالحی درخشان
ممنون دوست خوبم مطالب شما هم قشنگ بود مخصوصا قسمت آشپزی
پاسخ:
باسلام خدمت دوست عزیز، ممنون که به وبلاگ ترکمن ها سر زدید منتظر نظرات سازنده شما هستم.
امیدوارم با نظرات خود من را در برپا نگه داشتن وبلاگ یاری کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی