گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

تاریخچه ترکمنان

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۱۵ ق.ظ

. طبق نظر «بهادرخان» ، ترکمنها در منطقة ساحلی شمال دریاچة «ایشیق گل» (Ishiq Gel) در مغولستان زندگی می کردند . بنابراین ، به نظر می رسد که آنها به تدریج از بخشهای شمالی مغولستان ، و نه بخشهای شرقی و جنوبی آن ، به طرف جنوب مهاجرت کرده و در قرن ششم میلادی در نزدیکی رودخانة «سیردریا» (سیحون) ساکن شدند و سپس در قرن دهم میلادی به نزدیکی «آمودریا» (جیحون) و منطقة مرو آمدند . ترکمنها در قرن یازدهم میلادی در مرو ساکن شدند . زیرا در آن زمان مرو بسیار پیشرفت کرده بود . این شهر بعداً به وسیلة حملات «هون ها» ومغولها ، سقوط کرد .در هر صورت می توان تاریخ ترکمنها را به سه دوره زیر تقسیم کرد :
الف- دورة بیابان گردی
ب- دورة مهاجرت به ترکمنستان و ترکمن صحرا
ج- دورة بعد از مرز بندی رسمی بین کشورهای روسیه و ایران

دورة افسانه ای:

می توان تاریخ ترکمنها را از آغاز خلقت تاکنون به شرح زیر نگاشت :
حضرت آدم (ع) نخستین انسان روی زمین بود . بعد از وی «شیث» (s hith) بزرگترین پسر او ، جانشین وی و پیامبر بود . او در حدود 912 سال زندگی کرد . «انوش» (Enush) فرزند وی پس از پدر ، رهبر و پیامبر شد . سپس «قی نان» (Qeynan) که 840 سال زندگی کرد و فرزند «انوش» بود ، رهبری و پیامبری را به عهده گرفت . «مهلائیل» (Mehlail) فرزند «قی نان» پس از او بر جای پدر نشست . وی 920 سال زندگی کرد و در زمان او فرزند آدم زیاد شده و در منطقة وسیعی پراکنده شده بودند . او در شهر «سور» در «بابل» زندگی می کرد و مردم در آن زمان در کوهها و جنگلها می زیستند . «مهلائیل» از آنها خواست که روستاها و شهرها را بنا کنند و به کشاورزی بپردازند . پس مردم به کاشتن گندم و جو همت گماشتند . بعد از او پسرش «بارد» (Bared) یا «ادریس» (Edres) رهبری و پیامبری را به عهده گرفت و بعد از وی نیز پسرش «اخنوش» (Ekhnush)، که 908 سال زندگی کرد ، پیامبر مردم شد . او علم پزشکی می دانست و مردم را به خداشناسی دعوت می کرد . «متوشلخ» (Metushelekh) فرزند او جانشین وی شد . پس از او «لامق» حضرت نوح علیه السلام فرزند «لامق» رهبری مردم را بر عهده گرفتند . چنانکه در «جامع التّواریخ» مذکور است حضرت نوح (ع) در 250 سالگی به پیامبری رسید ولی بیشتر امت وی به او و پروردگار یکتا ایمان نداشتند . در طی 700 سال فقط 80 نفر به او ایمان آوردند . او از خدا خواست که امت او را نابود کند . خداوند نیز با او موافقت فرمود و از طریق جبرئیل به او پیام داد که یک کشتی بزرگ بسازد . این کشتی با وسیلة او و پیروانش ساخته شد . آنها به اندازه کافی غذا و از هر نوع حیوان یک جفت در کشتی گذاشتند . درآن روز باران و طوفان آغاز شد و برای مدتها ادامه داشت . حضرت نوح (ع) و پیروان در روز موعود به کشتی درآمدند . تمام زمین و حتّی قلّة کوهها به وسیلة آب پوشانده شد .
کشتی بعد از شش ماه در «موصول» در شمال ترکیه به گل نشست . آنها تنها انسانهایی بودند که از طوفان جان سالم بدر بردند . پس از سالها تمام پیروان او به جز پسران او و زنانشان به رحمت ایزدی پیوستند . حضرت نوح (ع) دارای سه پسر به نام های «یافث» (Yafeth) ، «سام» (Sam) و «حام» (Ham) بود . «یافث» جد مشترک ترک ها و زردپوستان است که در شمال زندگی می کرد . «سام» که در خاورمیانه می زیست جد اعراب و ایرانیان است و «حام» نیز که در هندوستان به سر می برد جد سیاه پوستان است . بنابراین ، این سه برادر جد مشترک تمام انسانهای امروزی هستند . «یافث» احتمالاً پیامبر بود و به صورت کوچندگی زندگی می کرد . او تابستانها را در «اورتاق» (Urtaq) و «کرتاق» (Kertaq) که کوههای بلند و عظیم هستند و نیز در شهر «اینانج» (Inanj) در مغولستان می گذراند و زمستانها نیز به «اورسوق» (Ursuq) ، «قاقیان» (Qaqeyan) و «قره قروم» (Qare Qurum) در مغولستان می رفت. او دارای هفت پسر بود که یکی از آنها « ترک » (Turk) نام داشته و جد تمام ترکهاست . «ترک» چهار پسر داشت . «توتک» (Tutek) یکی از پسران او دارای فرزندی بنام «الیجه خان» (Elije Khan) بود .«دیب باقوی خان» (Dibbaquy Khan) پسر او ، نیز پدر ، « گوک خان» (Guk Khan) بود .
او نیز پسری بنام «آلینجه خان» (Alinje Khan) داشت که دارای دو پسر به نامهای «مغول» (Moghol) و «تاتار» (Tatar) بود که به ترتیب اجداد مغول ها ( زردپوستان ) و تاتارها هستند . «مغول» چهار پسر به نامهای «قراخان» (Qara Khan) ،«آورخان» (Aver Khan) ،«گورخان» (Gur Khan) و «گوزخان» (Guz Khan) داشت . «قراخان» پس از ازدواج صاحب پسری بنام « اُغوذخان» (Oghuz Khan) شد که جد مشترک ترکمنهاست .

-------------------------------------------------------------------------------------

گروهـهایی که هـم اکنون « ترکـمن » نامیده می شـوند قبلاً « غز » ، « غـوذ» و یا « أغوذ » نامیده می شدند که از نام جد مشترک آنها یعنی « اُغوذخان » گرفته شده بود . در اینکه چرا آنها ترکمن نامیده می شدند . دلیل قانع کننده یی وجود ندارد . تنها در کتب قدیمی به این مطلب بر می خوریم که ترکمنها در جواب « تو کی هستی؟ » میگفتند : « ترک من » یعنی من ترکم و نیز گفته شده است که لفظ ترکمن برای تمایز آنها از ترک ها به آنها داده شده است که نخست « ترک مانند » بوده و در اثر کاربرد در طی زمان و به مرور به « ترکمن » تغییر شکل یافته است .
به هر صورت ، ترکمنها گروهی زرد پوست بوده اند که احتمالاً در مغولستان سکونت داشته اند و سپس کم و بیش به طرف غرب منطقه و ترکمنستان آمده اند در ضمن در طی زمان به تدریج با غیر ترکمنها مخلوط شده اند .
در «برهـان قاطع» آمده اسـت که اُغوذها (ترکمنها) ، نخست در مغولسـتان زندگی می کردند . در کتیبة اورخان که متعلّق به قرن هشتم است از آنها ذکر شده است ، ولی مورّخان آنها را ترک و نه ترکمن ، به حساب آورده اند . در دایره المعارف چینی قرن هشتم گفته شده است که ترکمنها در غرب زندگی کرده و در آنجا «تو-کو-مونگ» (TO-KU-MONG) خوانده می شدند . از طرفی می توان گفت که «تو-کو-مونگ» نام دیگر کشور «آلان» است که مردم «اُغوذ» در قرن دهم در آنجا زندگی می کردند . در حال حاضر ترکمنها در ترکمنستان شوروی و ترکمن صحرای ایران زندگی می کنند . بعضی از گروههای ترکمن نیز در افغانستان ساکنند . گروهی از ترکمنـها دریـای خــزر را دور زده و هم اکنون در ترکیـه و عــراق به سـر می برند .

( این نکته را متذکر شوم که مطلب آخری از یک کتاب گرفته شده و برای فلسفه پیدایش نام ترکمن مطالب متفاوتی به چشم میخوره مانند: ترکمن همان ترک مسلمان یا ترک با ایمان و ..

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۲۳
دانشجوی ترکمن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی