گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

حوزه علمیه عرفانی قره بلاق

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۰۹ ق.ظ

حوزه علمیه عرفانی قره‌بلاغ به عنوان محل آموزش شریعت و عرفان واقع در یکی از روستاهای ترکمن‌نشین شهرستان علی‌آبادکتول در استان گلستان تاکنون صدها طلبه با درجه "آخوندی" تربیت کرده است.
از این حوزه که در روستای قره‌بلاغ واقع شده به‌عنوان بزرگترین و معروفترین حوزه علمیه ترکمن صحرا نام برده می‌شود که طلبه‌های فارغ‌التحصیل از آن به تعلیم و تبلیغ دین در نقاط مختلف استان گلستان مشغول هستند.
حوزه علمیه قره‌بلاغ علاوه بر محل آموزش شریعت، محل فراگیری عرفان نظری و عملی نیز است و به این دلیل به آن "حوزه علمیه عرفانی قره‌بلاغ" می‌گویند.
روحانیون فارغ‌التحصیل از این حوزه نیز با تاسیس حوزه جدید درمحل سکونت خود نام حوزه علمیه عرفانی را بر اول نام حوزه خود می‌آورند.
در زمینه موسس این حوزه علمیه گفته شده است که موسس آن یارمحمد آخوند نظری متولد سال ‪ ۱۲۹۹‬است که در سال ‪ ۱۳۳۰‬اقدام به تاسیس این حوزه‌علمیه عرفانی کرد و خود مدیریت عالی آن را برعهده دارد.
در این مورد عبدالحمید نظری در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان "شکل‌گیری و روند تحولات بافت روستاهای عشایر ترکمن صحرا"، می‌گوید: آخوند نظری بعداز اتمام تحصیلات حوزوی با هماهنگی بزرگان منطقه این حوزه را دایر کرد و اکنون بعد از حدود نیم قرن طلبه‌های بسیاری از این حوزه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
هم‌اکنون در این حوزه حدود ‪ ۲۵۰‬طلبه زیر نظر ‪ ۱۵‬نفر از اساتید به صورت شبانه‌روزی و رایگان مشغول تحصیل علوم دینی و عرفان نظری و عملی هستند.
در زمینه تاثیر وجود این مرکز در منطقه، در دانشنامه گلستان نوشته شده است که وجود این مرکز دینی در روستای قره‌بلاغ نقش شایان توجهی در روند تحولات فرهنگی، اجتماعی و بافت این روستا داشته و به آن جایگاه معنوی و اجتماعی ویژه‌ای بخشیده است.
شیوه کلی آموزش و تعلیم حوزه علمیه عرفانی قره‌بلاغ تقریبا همان روش سنتی است که در گذشته‌های دور در مراکز علوم دینی متداول بوده است.
در این حوزه مقدمات با آموزش قرآن شامل شناخت حروف تا تجوید کامل قرآن آغاز می‌شود و به مرور، کتابهای مختلف در صرف، فقه، نحو، علم بلاغت، علم کلام، اصول دین، حدیث، منطق، مواریث، تفسیر قرآن و عرفان نظری تدریس می- شود.
اساتید این حوزه بیشتر اهل روستای قره‌بلاغ شهرستان علی‌آبادکتول و طلاب از همه طوایف و تیره‌های ترکمن هستند.
همچنین تاکنون چند طلبه از استانهای کردستان و گیلان در این حوزه آموزش دیده و بعداز فارغ‌التحصیلی به دیار خود بازگشته‌اند.
"نورالدین سن‌سبلی" در مطلبی در زمینه حوزه علمیه قره‌بلاغ می‌نویسد: زمان شروع روزانه کلاس‌ها در طول سال تحصیلی بعداز نماز صبح بوده و با توجه به حجم مطالب، طول زمان و ساعت تدریس دروس متغیر است.
گفتنی است در این حوزه علاوه بر تحصیلات حوزوی مراسم دیگری نیز برگزار می‌شود که شامل مراسم مولودی خوانی، برنامه ذکر ذاکرین، جشن فارغ‌التحصیلی طلبه‌ها، نماز تراویج در ماه مبارک رمضان و مراسم شب قدر است.
سن سبلی اضافه می‌کند: مراسم مولودی خوانی معمولا در ماه ربیع‌الاول و به مناسبت میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) برگزار می‌شود.
همچنین مراسم عرفانی ذکر ذاکرین همه هفته در شبهای سه شنبه و پنجشنبه انجام می‌گیرد.
گفتنی است جشن فارغ‌التحصیلی طلبه‌ها و نیل به‌درجه آخوندی آنان نیز بیشتر در ماههای ربیع‌الاول و ربیع الثانی برگزار می‌شود.
احداث ساختمان جدید حوزه علمیه عرفانی قره بلاغ در سال ‪ ۶۴‬آغاز و بعداز دو سال و نیم به پایان رسید،هرچند هنوز بخشهایی از ساختمان قدیمی بویژه از نظر معماری و زیباسازی نیازمند بهسازی می‌باشد.
این ساختمان دارای یک طبقه همکف و دو طبقه دیگر است که حدود سه هزار مترمربع زیربنا داشته و دارای ‪ ۴۴‬حجره‌است که طلاب درآن به صورت شبانه‌روزی تحصیل و زندگی می‌کنند.
مسجد حوزه علمیه عرفانی قره‌بلاغ با ‪ ۶۵۰‬مترمربع زیربنا ظرفیت یک هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر را دارد.
این مسجد با دو مناره به بلندی ‪ ۳۰‬متر همه روزه محل برگزاری نماز است.
همچنین کتابخانه این حوزه با حدود ‪ ۲۰‬هزار جلد کتاب در دسترس استفاده طلاب و اهالی روستای قره‌بلاغ می‌باشد.
حوزه قره‌بلاغ از امکانات رفاهی و خدماتی نظیر سالن مطالعه، مخزن کتاب و کتابخانه، اتاق کامپیوتر، سیستم گرمایشی از نوع شوفاژ، سالن غذاخوری و آشپزخانه برخوردار بوده و دارای نانوایی مستقل است.
گفتنی است گلستان یکی از سه استان شمالی کشور است که درجنوب شرقی دریای خزر واقع شده و اقوام مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم خاص را در خود جای داده‌است.
در این استان با حدود یک میلیون و ‪ ۶۵۰‬هزار نفر جمعیت اقوام مختلف از جمله فارس، ترکمن و سیستانی ساکن هستند.
علی‌آباد کتول با بیش از ‪ ۱۲۰‬هزار نفر جمعیت در ‪ ۳۵‬کیلومتری شرق گرگان واقع شده‌است، قره‌بلاغ جزو روستاهای ترکمن‌نشین شهرستان علی‌آبادکتول بشمار می‌رود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی