گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

دختران ترکمن در تنگنای پدر سالاری

شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۲۹ ق.ظ

در جوامع سنتی اغلب نهادها، برپایه رسوم و سنت های آن جامعه شکل می گیرند. تخطی از این سنت ها، عکس العمل ها و مجازات هایی را از سوی افکار عمومی آن جامعه در پی خواهد داشت.
کلود ریویر در انسان شناسی سیاسی می گوید:
"عموما فلسفه و جامعه شناسی سنت را به مثابه یکی از موارد زیر در نظر می گیرند:
1.    یک نظام از ارزش ها که ایجاد احساس های اجبار، تعلق و عشق می کند
2.    یک ذخیره کمابیش مقدس (میراث اخلاقی، ادبی، هنری، نظامی، دینی و ...) که باید به نسل های جدید انتقال داد (tradere  در واژه tradition  به معنی انتقال است)
3.    یک شکل از اقتدار از راه اعمال فشار بر فرد
4.    تداوم گذشته در حال بدون گسستگی سخت
5.    نشانه ای از وحدت و تجانس یک گروه در فضا و در زمان،و بنابراین نمادی از هویت جمعی او
سنت در دو سطح توسعه می یابد: نخست سطح عینی از فنون و سازمان ها و سپس سطح ذهنی از ارزش ها و معانی. فرض بر آن است که  سنت باید با اجتماعی شدن، رازآموزی و آموزش انتقال یافته و حفظ شود تا بتواند زنده بماند"
ایران سرزمینی با اقوام و فرهنگ های گوناگون است. شاید بسیاری از ما فرهنگ قوم های مختلف ایران رانشناسیم. و شاید ندانیم که چگونه برخی از این جوامع برای حفظ فرهنگشان مبارزه کرده اند. جامعه ترکمن یکی از همین اقوام است. این جامعه به دلیل به حاشیه راندن از سوی دولت مرکزی در دوره های مختلف، همواره در پی حفظ فرهنگ و سنت های خود به عنوان یک قوم مستقل، از طریق ویژگی  درون همسری  بوده است. در طی سالهای اخیر، پسران این قوم، تا حدودی توانسته اند سنت درون همسری را تعدیل دهند. ولی برای دختران ترکمن، نه تنها ازدواج های برون همسری در بیشتر موارد امری نا ممکن است بلکه در مورد ازدواج های درون همسری نیز باید تابع امر پدر خود باشند. البته در شهرها، این مسئله تا حدود زیادی تعدیل یافته ولی در روستاها، همچنان معضلی اساسی به شمار می آید. گزارش موردی که در ادامه می خوانید شرح حال دختری از این جامعه می باشد.

منبع:ماهنامه الکترونیکی مرگز انجمن های تخصصی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۶
دانشجوی ترکمن

پدر سالاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی