گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

دانشجوی ترکمن صحرا حافظ فرهنگ ترکمن صحرا
گـــــــــــــاهنوشت های دانشــجوی ترکمن

هدف از راه اندازی این وبلاگ حرکتی هر چند کوچک ولی سازنده در جهت حفظ ارزش های ترکمن و ترغیب دیگر دانشجویان ترکمن در این جهت است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

معرفی اجمالی ترکمن های عراق

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۳:۲۲ ق.ظ
 

محل اسکان ترکمن‌ها در عراق

جمعیت (جغرافیای) ترکمن‌های عراق، از مرز ترکیه با عراق از حدود مرزی حکاری و سیرت شروع می‌شود.
شهر تلعفر شمالی‌ترین شهر ترکمن نشین جمعیتی بالغ بر ششصد هزار نفر را شامل می‌شود. خط جغرافیایی که از تلعفر شروع شده و با در بر گرفتن موصل به سمت غرب و جنوب ادامه پیدا کرده و دیگر منطقه ترکمن یعنی شهرستان آلتین کپری را جای داده‌است و در امتداد جنوبی با فاصله‌ای مساوی بزرگترین شهر ترکمن‌های عراق، کرکوک واقع شده که این شهر در عین حال مرکز ترکمن‌های عراق شمرده می‌شود. در اطراف شهر کرکوک مناطق مسکونی ترک نشین زیادی وجود دارد. وقتی به سمت جنوب کرکوک حرکت می‌کنیم، از مناطق مسکونی ترکمن‌ها، شهرستانهای بزرگ و مهمی مانند داکوک (تاووک)، توزحورماتو، تازه خورماتو، کیفری و روستاهای بایات را که از صدها روستا تشکیل یافته را خواهیم دید.
همچنین وقتی از شمال به سمت جنوب حرکت کنیم با چنین روستاهایی مدام برخورد می‌کنیم.

زبان:

زبان ترکمن‌های عراق ترکی اغوز و هم‌خانوادهٔ زبان‌های ترکی سلجوقی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی و ترکمنی است؛ اما به زبان ترکی آذربایجانی بسیار نزدیک است و در واقع می‌توان زبان ترکمن‌های عراق را لهجه‌ای از زبان ترکی آذربایجانی شمرد. به دلیل سلطهٔ چندین‌سالهٔ عثمانی‌ها در منطقه و ارتباط ترکمن‌های عراق با ترکیه، زبان ادبی مورداستفادهٔ ترکمن‌های عراق از ترکی استانبولی با الفبای لاتین است.

مذهب:

ترکمن‌های عراق مسلمان شیعه و سنی هستند. سنی‌ها از شاخه حنفی و شافعی هستند. اکثر ترکمن‌های سنی در شهر تلعفر و موصل زندگی می‌کنند و ترکمن‌های نواحی جنوبی‌تر مانند کفری و طوزخرماتو بیشتر شیعه هستند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۶
دانشجوی ترکمن

ترکمن های عراق

نظرات  (۲)

سلام سری بزنید

 

شناخت بیشتر شیعه سنی وهابیت در فضای ارام بدون توهین 

 

جواب به شبهات دینی ومذهبی

پاسخ:

 سلام منون که به وبلاگ خودتان سر زدید از این مطلبی که خواندید هیچگونه غرض خاصی نبوده است.

سایت خوبی دارید امیدوارم موفق باشید.

سلام وب خوبی دارید استفاده بردم درباره اقوام کشورم ایران ترکمنهای شیعه عراق که ترکمن خطاب میشوند شاهسون هستند بیشترشون من هم خودم شاهسون هستم زبونشونم به نظرم با ترکمنی فرق داره
از این حرفها وبتون خوب بود بازم سر میزنم
پاسخ:
با تشکر از سر زدنتون, انشاالله سعى خواهم کرد مطالب جدید ترى بزارم, البته منتظر ساىت هم باشید به مراتب بهتر خواهد 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی